نکات مهم در طراحی پاکت نامه

طراحی پاکت نامه

قبل از معرفی نکات مهم در طراحی پاکت نامه اجازه دهید نگاهی به تعریف پاکت نامه داشته باشیم. پاکت نامه از واژه انگلیسی (pocket) به معنی جیب گرفته‌شده است که برای قرار دادن اسناد، نامه، مدارک و اشیاء مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. با توجه به طراحی و چاپ پاکت نامه، کاربرد آن نیز تغییر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، برخی از این پاکت نامه‌ها به عنوان بسته پستی مورداستفاده قرار می‌گیرند، برخی با داشتن لایه‌های پوششی ضخیم برای حمل اشیا استفاده می‌شوند.

در این مقاله ما می‌خواهیم تمام نکات مهم در طراحی پاکت نامه را بررسی کنیم.

نکات مهم در طراحی پاکت نامه

  • شما بایستی مطابق سربرگ و رنگ سازمانی کمپانی خود، طرح کلی پاکت نامه را مشخص نمایید.
  • یک پاکت نامه ساده همواره از جذابیت بیشتری برخوردار می‌باشد، از انتخاب طرح‌های شلوغ برای پاکت نامه خودداری کنید.
  • حتماً سعی کنید بر روی پاکت نامه از لوگو ساده و طرح سازمانی بهره ببرید.
  • شما می‌توانید بر اساس کسب‌وکار خود طراحی مناسبی را برای پاکت نامه خود در نظر بگیرید. برای مثال یک پاکت نامه ممکن بوده تنها با یک لوگو و اطلاعات تماس کامل شده و برخی دیگر برای اثرگذاری بیشتر به یک عکس یا یک طراحی پاکت نامه قوی‌تر نیاز داشته باشند.
  • انتخاب ابعاد مناسب برای پاکت نامه
  • استفاده از کاغذ با کیفیت برای پرینت اطلاعات
  • طراحی مناسب لوگو و نوشته های تبلیغاتی در پاکت نامه
  • نگهداری از قوانین زبانی و نوشتاری
  • انتخاب رنگ های مناسب و هماهنگ برای جلب توجه مخاطبان
  • استفاده از یکپارچگی در قالب و طراحی پاکت نامه
  • اضافه کردن تطبیقی و معنی دار از تصاویر و فونت در پاکت نامه.

اطلاعات درج شده بر روی پاکت نامه

حتماً در اولین خط،  نام سازمان خود را قید نموده و پس از آن اطلاعاتی چون شماره تماس، آدرس ایمیل آورده شود. چنانچه ضروری دانسته می‌توانید آدرس وب‌سایت و شرکت را نیز قید نمایید.شما در قسمت بالایی صفحه این امکان را داشته تا هر آنچه که فکر می‌کنید به اثرگذاری بیشتر پاکت نامه کمک  نموده را بیاورید پس حتماً با خلاقیت خود یک پاکت نامه جذاب و با اطلاعاتی مفید طراحی کنید.

طراحی پاکت نامه

رنگ پاکت نامه

معمولاً هر سازمان و اداره‌ای، لوگو و رنگ سازمانی را دارا می‌باشد. در طراحی پاکت نامه نیز می‌بایست از همان رنگ سازمانی استفاده کنید. در انتخاب رنگ سازمانی می‌بایست نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید و درواقع رنگی را برگزینید که متناسب با فعالیت شما باشد.برای مثال رنگ‌های سرد مثل آبی، باعث کاهش اشتها شده و از همین جهت برای صنوف غذایی و رستوران‌ها نباید انتخاب گردد. البته توجه داشته باشید که نیازی نیست حتماً پاکت نامه شما به طور کامل به رنگ سازمانی شما باشد. بلکه بهتر است قالب اصلی آن سفید بوده و رنگ شما در قسمت‌هایی از آن استفاده شود.

فونت مناسب پاکت نامه

انتخاب فونت، کاملاً به صنف و سلیقه شما بستگی دارد. اگر قصد دارید پاکتی طراحی کنید که بیان شما را رسمی و اداری منتقل کند، می‌بایست از فونت‌های ساده و رسمی مثل B NAZANIN استفاده کنید. ابعاد فونت نیز باید بین 9 تا 12 باشد.اما درصورتی‌که قصد دارید بیانی صمیمانه و دوستانه‌تر داشته باشید، می‌توانید از فونت‌های فانتزی تر نیز استفاده کنید. حتماً توجه داشته باشید که فونت شما با لوگو همخوانی داشته و از یک خانواده انتخاب شده باشد. تحت هیچ شرایطی از فونت‌های 6 و کوچک‌تر از آن استفاده نکنید و برای رنگ خط دور نوشته‌ها، از یک رنگ تک استفاده کنید.

جنس کاغذ پاکت

در انتخاب نوع و جنس کاغذ برای طراحی پاکت نامه خود، حتماً باید با ست اداری طراحی شده هماهنگ باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر برای اوراق اداری (به جز کارت ویزیت) جنس تحریر 100 گرم  را انتخاب کرده‌اید، برای پاکت  نامه نیز همان را انتخاب کنید.

ابعاد پاکت

پاکت های نامه ابعاد مختلفی دارند. در ادامه به چند مورد از معمول‌ترین ابعاد پاکت نامه اشاره خواهیم کرد:

  1. طراحی پاکت نامه A4: معمولاً بزرگ‌ترین ابعاد پاکتی که مورداستفاده قرار می‌گیرد، سایز A4 است. این پاکت در ابعاد 22 در 33 سانتی‌متر بوده و مناسب برای قرار دادن اسناد باارزشی که قصد ندارید به‌هیچ‌عنوان آن‌ها را تا کنید، می‌باشد. درب این پاکت با توجه به خواسته و طراحی شما می‌تواند روی قسمت طول و یا عرض پاکت قرار بگیرد.
  2. طراحی پاکت نامه ملخی: یکی از معمول‌ترین ابعاد پاکتی که مورداستفاده قرار می‌گیرد، پاکت ملخی است که ابعاد آن 22 در 11 سانتی‌متر می‌باشد. درب این پاکت بر روی قسمت طول بوده و کاغذ A4 با سه مرتبه تا شدن در داخل آن قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که به نوعی از پاکت ملخی که درب آن از قسمت عرض باز شود، پرتره عمودی یا کیفی گفته می‌شود؛ و پاکت‌هایی که از طول باز شوند را کیسه‌ای نیز می‌گویند.
  3. طراحی پاکت نامه A5: از دیگر قطعه‌های مورداستفاده در ادارات و سازمان‌ها می‌توان به قطع A5 اشاره کرد. در این قطع، اسناد و اوراقی که سایز A5 هستند می‌توانند بدون تا در آن قرار گرفته و کاغذهای A4 با 2 تا در این پاکت جای می‌گیرند. درب آن نیز می‌تواند روی طول یا عرض پاکت قرار بگیرد.
  4. طراحی پاکت نامه ژاپنی: این نوع پاکت دقیقه در ابعاد پاکت ملخی می‌باشد. درواقع پاکت ملخی که از قسمت عرض باز شود را به نام پاکت نامه ژاپنی می‌شناسند.

 

تولید و چاپ پاکت ، چاپ ست اداری ، چاپ جعبه ،  چاپ ساکت دستی تبلیغاتی ، ساک دستی آماده ، چاپ کاتالوگ ، چاپ سربرگ ، چاپ لیبل ، چاپ روبان ، چاپ اتیکت آویز ، چاپ مارک پارچه ای چاپ کاغذ بسته بندی ، چاپ ساک پارچه ای ، چاپ فولدر تبلیغاتی ، چاپ کارت ویزیت و کلیه ملزومات کاغذی و چاپی توسط مرکز تخصصی چاپ و بسته بندی چاپ انعکاس

مشاوره و سفارش: 33532729–021

09129562575 خطیبی

09121784130 رفیعی

نظرات شما