دانستنیهای که باید درباره چاپ دیجیتال بدانیم

چاپ دیجیتال تاریخچه کوتاه و نسبتاً جدیدی در حوزه چاپ دارد. در حالی که چاپ سنتی به همراه تکنولوژی چاپ افست از قرن نوزدهم وجود داشته است، چاپ دیجیتال در دهه 1960 میلادی ظهور کرد.

در سال ۱۹۶۰ Thomson شرکتی فرانسوی برای اولین بار یک پرینتر دیجیتال را معرفی کرد. این دستگاه شامل پلاستیکی بود که توسط یک سیم پیچیده شده بود و برخی عکسهای خاص را می‌توانست چاپ کند. در طول دهه 1970، IBM نیز پرینتری را به بازار عرضه کرد که قابلیت چاپ به صورت الکترونیکی را داشت.

در دهه 1980 تکنولوژی چاپ دیجیتال به صورت گسترده‌تری استفاده شد. شرکت‌هایی مانند Hewlett-Packard و Canon تلاش کردند که در این زمینه پیشتاز باشند. در سال ۱۹۸۲، شرکت Xerox نیز یک پرینتر دیجیتال را به بازار عرضه کرد. پرینتری که این شرکت تولید کرد، قابلیت چاپ به صورت دیجیتال و آنالوگ را داشت.

در نهایت، با ظهور اینترنت و نیاز به چاپ سریع و ارزان موارد تبلیغاتی، تکنولوژی چاپ دیجیتال ارزش زیادی پیدا کرد.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال فرایندی است که در آن یک فایل دیجیتال (مانند فایل PDF، JPEG و غیره) را بر روی کاغذ، فویل، پارچه و موارد دیگر چاپ می کنند. بخش اعظم فرایند این مدل چاپ به داده های الکترونیکی وابسته است که با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و پردازش تصویر ایجاد می شوند. این فرایند باعث کاهش هزینه های چاپ و تولید انبوه محصولاتی مانند کاتالوگ ها، کتاب ها، بروشورها، پوسترها، بنرها و غیره شده است. تولید نمونه های کوچک یا پیش فرض ، چاپ بر روی اشیاء مانند لوح های چوبی و شاسی های خودرویی نیز به وسیله چاپ دیجیتال انجام می شود. در این فرایند، مواد چاپ دیجیتال شامل جوهر ها، خشک کننده ها، چراغ های UV و سایر مواد سنتی چاپ می باشند که بسته به نیاز انواع محصولات مورد استفاده قرار می گیرند.

 مواردی که می‌توان از چاپ دیجیتال بهره گرفت:

برای چاپ انواع متن، تصویر و گرافیک در موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. تولید کتب، جزوات و منابع آموزشی
  2. چاپ بروشور، چاپ کاتالوگ، چاپ فولدر، چاپ کارت ویزیت و کارت‌های تقدیر و تشکر
  3. چاپ بنر، پوستر و تابلوهای تبلیغاتی
  4. چاپ برچسب و بسته‌بندی  محصولات
  5. چاپ جلد کتاب، تیزرهای تبلیغاتی و پایان‌نامه
  6. چاپ بر روی کاغذهای مختلف با ضخامت‌ها و اندازه‌های متفاوت.

چاپ دیجیتال یک فناوری پیشرفته است که با استفاده از یک پرینتر ویژه (چاپگر دیجیتال) امکان چاپ مستقیم از فایلهای دیجیتالی را فراهم می کند. این فناوری به روشی سریع، دقیق و موثر برای چاپ کوتاه مدت، چاپ با فرکانس بالا، چاپ بصورت On-Demand  و چاپ در حجم کم در نظر گرفته شده است.

ویژگیهای چاپ دیجیتال:

تعدادی از ویژگی ها و قابلیت های این نوع چاپ دیجیتال عبارتند از:

  • سرعت: یکی از مزایای قابل توجه سرعت آن است. چاپگرهای دیجیتال برای چاپ فایل ها و تصاویر از سرعت بالایی برخوردارند، زیرا باید تنها سرعت چاپ و قرارگیری کاغذ را در نظر گرفت.
  • پوشش کاغذ بالا: شبیه به چاپگرهای لیتوگرافی، چاپ دیجیتال قابلیت چاپ با پوشش کاغذ بالایی دارد. این پوشش کاغذ بر روی بسیاری از سطوح استفاده می شود و نتایج سریع تر، دقیق تر و با کیفیت تری را فراهم می کند.
  • چاپ اختصاصی: مزیت دیگر این است که می توانید به صورت انتخابی چاپ کنید و کاغذهای فردی با تصاویر فردی را دریافت کنید.
  • دقت: چاپگرهای دیجیتال دقت بالایی در چاپ تصاویر دیجیتالی و پردازش داده ها دارند. به این ترتیب، این روش برای حروفچینی، تصاویر و لوگوها مناسب است.
  • سازگاری: چاپگرهای دیجیتال قابلیت چاپ روی تمامی مواد را دارند.
  • هزینه: در تیراژ بالا مقرون به صرفه است زیرا هزینه های قابل توجهی که باید برای ارائه فایل های آماده صرف شود، از میان برداشته میشود.
  • بیشترین بهره وری: در این روش، دقت بالا، چاپ انعطاف پذیر و سرعت بالا باعث می شود که پروژه های مختلف با بهره وری مطلوب تری انجام پذیرد.

مراحل چاپ دیجیتال:

چاپ دیجیتال دیگر نیازی به استفاده از صفحات چاپی یا برچسب های انتقال ندارد. با اتصال ماشین‌های چاپ طراحی شده ویژه، رایانه‌ها می‌توانند تصاویر را مستقیماً روی مواد رسانه انتخاب شده چاپ کنند. هیچ مرحله‌ای بین تصویر دیجیتال تمام‌شده و فرآیند چاپ وجود ندارد و این کار را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از روش‌های چاپ سنتی می‌کند.

سه مرحله برای تهیه تصویر برای چاپ دیجیتال عبارتند از:

تصویر ایجاد می شود. خود تصویر به حداقل اندازه سوژه برش داده می شود. این کار برای اطمینان از چاپ تمیز و بدون افت کیفیت است.
اندازه تصویر متناسب با بالاترین ناحیه ممکن در متریال انتخابی است. این دوباره تضمین می کند که هیچ کیفیتی در طول فرآیند چاپ از بین نمی رود.
فایل های تصویری به نوع فایل صحیح برای دستگاه های مورد استفاده فرمت می شوند و به چاپگر ارسال می شوند. از فرمت های فایل با کیفیت بالا برای شفاف و شفاف نگه داشتن تصویر استفاده می شود.
هنگام انتقال تصویر بر روی رسانه انتخاب شده، جوهرها یک لایه نازک روی سطح آن تشکیل می دهند. این بیشتر به چسبنده ها اجازه می دهد تا از طریق روش های پخت یا گرم کردن برای کمک به ماندگاری بیشتر تصویر اضافه شوند. این فرآیند همچنین انرژی بسیار بیشتری نسبت به چاپ استاندارد صرفه جویی می کند، زیرا بسیاری از فرآیندهایی که معمولاً در چاپ معمولی استفاده می شوند را دور می زند. در نتیجه، چاپ دیجیتال نسبت به سایر گزینه‌ها بسیار سازگارتر با محیط زیست است.

مزایای چاپ دیجیتال


به عنوان یک نوع چاپ مدرن تر، مزایای زیادی برای انتخاب چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی وجود دارد. این شامل:

  • پیشرفت‌های مکرر: نوآوری‌ها آن را سازگارتر از فرم‌های قدیمی‌تر می‌کنند. بسیار انعطاف پذیرتر است و به راحتی به روز می شود تا محصولات و ایده های بیشتری را در خود جای دهد.
  • راه اندازی و اجرا ارزان تر: عدم نیاز به ماشین آلات مورد نیاز با دستگاه های چاپ فیزیکی، مانند صفحات، برای چاپ دیجیتال بسیار ارزان تر است. هزینه های تعمیر و نگهداری فقط به خود دستگاه ها می رسد و جوهرها راحت تر به دست می آیند.
  • حجم سفارش: از آنجایی که چاپ دیجیتالی ارزان‌تر و سریع‌تر است، یک مورد بسیار مقرون به صرفه‌تر است. این امر چاپ دیجیتال را به گزینه ای بسیار مناسب برای خدمات چاپ بر حسب تقاضا تبدیل می کند.
  • فرآیند چاپ سریعتر: از آنجایی که مراحل بسیار کمی در راه اندازی یک پروژه چاپ دیجیتال وجود دارد، زمان لازم برای تولید اقلام انتخابی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. علیرغم زمان چاپ سریعتر، کیفیت آن نیز یکسان است، به این معنی که محصولات باکیفیت بیشتری را می توان در زمان کوتاه تری چاپ کرد.
  • ویرایش تصاویر دیجیتال آسان‌تر است: تولید موارد شخصی‌سازی شده بسیار ساده‌تر است زیرا می‌توان یک تصویر دیجیتال را آزادانه و سریع ویرایش کرد. حتی می توان برخی از تصاویر را طوری برنامه ریزی کرد که بر اساس مجموعه ای از داده های ورودی به تصویر یا نرم افزار به طور خودکار به روز شوند.
  • چاپ سیاه و سفید بسیار ارزان تر است: در حالی که چاپ دیجیتال بازار را برای چاپ رنگی پر جنب و جوش و با کیفیت بالا پوشانده است، گزینه های سیاه و سفید بسیار ارزان تر از حتی گزینه های رنگی هستند.

معایب چاپ دیجیتال چیست؟

  • کیفیت چاپ: در دیجیتال، کیفیت چاپ معمولاً کمتر از چاپ آفست است. به دلیل استفاده از برخی تکنولوژی‌های چاپ، تولید دقیق رنگ‌های مختلف و تفاوت بین کیفیت رنگ‌ها به‌خصوص در سری‌های کوچک ممکن است کمی دشوار شود.
  • قیمت: هزینه‌های چاپ دیجیتال برای تعداد بسیار زیادی محصولات، مانند چاپ کتاب، ممکن است بیشتر از هزینه چاپ آفست باشد.
  • قابلیت نسخه بندی محدود: ممکن است حجم چاپ محدود شود زیرا چاپ دیجیتال معمولاً برای تعداد کمی محصول مناسب است و ممکن است برای تولید حجم بالاتر سودآوری نداشته باشد.
  • مشکلات ترکیب رنگ: ممکن است در چاپ دیجیتال مشکلاتی در ترکیب رنگ‌ها باشد و نتیجه خروجی مربوط به چهره‌ها یا تصاویر ممکن است کمی نامتقارن باشد.
  • محدودیت برخی مواد خام: ممکن است برخی مواد خام برای این نوع از چاپ مناسب نباشند و به دنبال آن، تحمل هزینه پایانی بیشتر و البته کاهش کیفیت چاپ را در پی داشته باشد.

تفاوت چاپ دیجیتال با سایر روشهای مختلف چاپ:

تفاوت این نوع چاپ با روشهای دیگر چاپ از این قبیل است.

  • تعداد کمیت: چاپ دیجیتال در تیراژ کم  انجام می‌ شود، در حالی که چاپ‌های معمولی برای مقدار بیشتر بهترین گزینه هستند.
  • فرآیند تولید: در چاپ دیجیتال، تصاویر مستقیما از رایانه به دستگاه چاپ فرستاده می‌شوند، در حالی که در چاپ‌های معمولی، یک قالب چاپ باید ایجاد شده و سپس چاپ انجام می‌شود.
  • هزینه: هزینه دیجیتال نسبت به چاپ‌های معمولی بالاتر است. ولی در تیراژ بالا مقرون به صرفه تر خواهد بود.
  • کیفیت چاپ: می‌تواند کیفیت بالاتری در مقایسه با چاپ‌های معمولی داشته باشد، به خصوص در چاپ تصاویر و نقاشی‌ها. به عنوان مثال، این نوع چاپ قابلیت چاپ بسیاری از رنگ‌های پوشیده را دارد که در چاپ‌های معمولی قابل انجام نیست.
  • زمان تحویل: چاپ دیجیتال می‌تواند در چند ساعت به مشتری تحویل داده شود، در حالی که چاپ‌های معمولی بعضا نیاز به چند روز تا چند هفته دارد.

ابعاد سطح چاپی:

ابعاد سطح چاپی به معنای ابعاد فضای موجود برای چاپ در دستگاه چاپ است. این ابعاد شامل طول، عرض و ضخامت سطح چاپی است و برای هر دستگاه چاپ ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، برخی دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند سطح چاپی با ابعاد ۳۰x۴۲ سانتیمتر را تولید کنند، در حالی که دیگر دستگاه‌ها می‌توانند با ابعاد بزرگتری چاپ کنند. اما با توجه به نوع کاربرد و مقصد چاپ، به طور معمول ابعاد سطح چاپی به صورت پیش فرض تعیین شده و هر چاپی در محدوده ابعاد مشخصی تولید می‌شود.

انواع مدلهای چاپ دیجیتال:

مدل‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام برای کاربرد ها و نوع چاپ مختلف، مناسب هستند. در ادامه برخی از این مدل‌ها را توضیح می‌دهیم:

چاپگر لیزری:

چاپگری است که به وسیله لیزر جهت چاپ کاغذهای مختلف از جمله اسناد، فایل ها، تصاویر و غیره از طریق الکترونیکی استفاده می کند. این چاپگرها از قطعات الکترونیکی و تکنولوژی حاصل از فناوری لیزر برای تولید تصاویر با کیفیت بالا استفاده می کنند و در بسیاری از محیط های کاری، در صنعت و ادارات چاپگر لیزری مورد استفاده قرار می گیرند.این چاپگرها از پودر رنگ به نام تونر استفاده می‌کنند که در پرینتر قرار می‌گیرد. سپس برای چاپ تصویر یا متن، لیزر به محل دقیقی از تونر می‌تابد تا پودر رنگ را بر روی کاغذ چاپ کند.

چاپگر جوهر‌افشان:

در این نوع چاپگر، یک کارتریج جوهر به پرینتر متصل شده است و برای چاپ، جوهر مورد نیاز به داخل کاغذ پرینت می‌شود. این روش از طریق سرعت بالا و قیمت مناسب برای چاپ تصاویر و اسناد روزمره نظیر فاکتورها و کاتالوگ‌های متنوع، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوهر افشان و لیزر پرکاربردترین انواع چاپ دیجیتال هستند. پرینترهای جوهرافشان و لیزری در همه جا یافت می شوند، از ادارات تا خانه های شخصی.

چاپگر صفحه‌ تخت:

چاپگر صفحه‌تخت یا "Flatbed Printer"، یک دستگاه چاپگر است که در آن، مواد چاپی روی صفحهٔ صاف یا تخت قرار گرفته و سپس چاپ می‌شوند. این نوع چاپگر برای چاپ روی سطوح صاف و سخت مانند برچسب‌ها، کارت‌های ID، لوح‌های فلزی، قطعات الکترونیکی، پلاک‌های نشانگر و … استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در کارخانجات تولید قطعات خودرو، از این نوع چاپگر برای چاپ شمارهٔ سریال قطعات استفاده می‌شود. این چاپگر برای چاپ بزرگ و بهترین کیفیت به کار می‌رود. در این نوع پرینتر، کاغذ بر روی صفحه‌ تخت قرار داده می‌شود و در نهایت با استفاده از سیستم جوهر اسپری، تصویر چاپ می‌شود. این چاپگر برای چاپ بنرها، پوسترهای بزرگ و همچنین چاپ روی تخته های کوچک و بزرگ، مناسب است.

چاپگر UV:

این نوع چاپگر هنگام چاپ از پرتو UV استفاده می کند که باعث پلیمریزاسیون و ایجاد رسوب شیمیایی روی سطح قابل چاپ می شود. این نوع چاپگرها به طور عمده برای چاپ روی سطوح صاف مانند پلاک های مدلسازی، بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، لوگوها و تصاویر ویترین‌ها استفاده می شوند. این چاپگر برای چاپ روی مواد شفاف و شیشه‌ای، جلوه‌ای ویژه و جذاب ایجاد می‌کند و در صنایع چاپ فضای داخلی، تولیدات مبلمان، طراحی روی لوح های شیشه‌ای و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Dye Sublimation

را می توان در کنار انتقال حرارت برای چاپ تصاویر روی پارچه های مختلف لباس، لوازم جانبی و کالا استفاده کرد. سابلیمیشن محبوب ترین روش چاپ برای تی شرت های سفارشی است و تعداد زیادی تی شرت خالی وجود دارد که برای چاپ سابلیمیشن شما مناسب است.

چاپ دیجیتال

به طور خلاصه، هر نوع چاپگر دیجیتالی، بسته به نوع کاربری و نیاز شما، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که می‌توانید با توجه به این موارد، به انتخاب بهتری دست یابید.

چاپ دیجیتال در مقابل چاپ افست


دیجیتال و افست هر دو تکنیک های چاپ موثر هستند. چاپ افست زمانی که نیاز به اجرای پروژه های بزرگتر دارید (تا 100s یا 1000s) بهتر عمل می کند. به علاوه، افست به شما امکان می دهد از طیف وسیعی از کاغذهای سفارشی و جوهرهای تخصصی استفاده کنید. با این حال، اگر فقط به یک اجرا کوچک (مثلاً کمتر از 100) نیاز دارید یا به اطلاعات نیاز دارید، دیجیتال بهترین گزینه است. چاپ دیجیتال می تواند کیفیت بالایی را به شما ارائه دهد که محصول شما را متمایز می کند.

کلام آخر:

در این مقاله به برسی چاپ دیجیتال، مزایای استفاده از آن و چگونگی آن پرداخته شد، تا شما دوستان عزیز و گرامی که خواستار استفاده از چاپ دیجیتال هستید، با آن آشنا شوید. چاپ انعکاس با در اختیار داشتن دستگاههای پیشرفته چاپ توانایی انجام هرگونه چاپ بر روی انواع متریال را دارا می‌باشد برای انجام خواسته های خود با ما در تماس باشید.

تولید و چاپ پاکت ، چاپ ست اداری ، چاپ جعبه ،  چاپ ساکت دستی تبلیغاتی ، ساک دستی آماده ، چاپ کاتالوگ ، چاپ سربرگ ، چاپ لیبل ، چاپ روبان ، چاپ اتیکت آویز ، چاپ مارک پارچه ای چاپ کاغذ بسته بندی ، چاپ ساک پارچه ای ، چاپ فولدر تبلیغاتی ، چاپ کارت ویزیت و کلیه ملزومات کاغذی و چاپی توسط مرکز تخصصی چاپ و بسته بندی چاپ انعکاس

مشاوره و سفارش: 33532729–021

09129562575 خطیبی

09121784130 رفیعی

نظرات شما