آشنایی با انواع کاغذ پاکت نامه

انواع کاغذ پاکت نامه

برای آشنایی با انواع کاغذ پاکت نامه، لازم است تعریفی از پاکت نامه آن داشته باشیم. پاکت از واژه انگلیسی (pocket) به معنی جیب گرفته‌شده است. که برای قرار دادن اسناد، نامه، مدارک و اشیاء مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به طراحی و چاپ پاکت نامه، کاربرد آن نیز تغییر می‌کند.

 به عنوان مثال، برخی از این پاکت اختصاصی به عنوان بسته پستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی با داشتن لایه‌های پوششی ضخیم برای حمل اشیا استفاده می‌شوند. برخی نیز به عنوان حامل کارت عروسی استفاده می‌شوند. 

در ادامه مقاله می‌خواهیم انواع کاغذ پاکت خام که در چاپ پاکت نامه به کار کی روند را معرفی و بررسی کنیم.

کاغذ پاکت نامه گلاسه

کاغذ پاکت نامه گلاسه در کاربردهای رسمی و غیررسمی به کار گرفته می‌شود. ورق گلاسه استفاده شده معمولاً در گرماژ ۱۲۰ و ۱۳۵ گرمی عرضه می‌شوند که انتخاب آن‌ها به سلیقه مشتری و کاربرد پاکت نامه بستگی دارد.

کاغذ گلاسه یا coated paper، نوعی کاغذ دو رو با سطحی صاف و هموار و مقاومت زیاد است. این کاغذ پاکت نامه به علت جذب یکنواخت جوهر در چاپ استفاده زیادی دارد. از نشاسته برای هموار شدن و جذب یکنواخت جوهر و پلاستیک برای ضد آب بودن آن در خمیر کاغذ پاکت نامه استفاده می‌کنند.

گلاسه مرغوب‌ترین نوع کاغذ است؛ هر چه گرمای آن بالاتر باشد، کیفیت چاپ روی آن‌ها بهتر است. در دو نوع مات و براق و به صورت یک رو و دو رو عرضه می‌شود. بیشتر برای چاپ کارهای نفیس، جلد مجلات، روزنامه، چاپ کارت ویزیت و … به مصرف می‌رسد.

کاغذ پاکت نامه گلاسه از انواع کاغذهای دو رو است که به عنوان برخورداری از سطح صاف و براق، داشتن کیفیت بالا و وزن کمی سنگین‌تر نسبت به کاغذهای معمولی شناخته می‌شوند. سطح براق و بدون موج این کاغذ باعث شده مقاومت بیشتری در مقایسه با کاغذهای معمولی از خود نشان دهد.

علاوه بر این‌ها یکی دیگر از قابلیت‌های این نوع کاغذ پاکت نامه، جذب یکنواخت جوهر است که در چاپ از آن بسیار استفاده می‌کنند و طرفداران بسیاری در بین مصرف‌کنندگان دارد. پاکت نامه‌ها، انواع مجلات و نیز جلدهای آن‌ها، کتاب‌های عکس‌دار، روزنامه‌ها و کارت‌های ویزیت، کارت‌های دعوت، بسته‌بندی و … از مصارف اصلی کاغذ پاکت نامه و مقوای گلاسه هستند.

 کاغذ کتان

برای ساخت این کاغذ از ورق کتان استفاده می‌شود که نسبت به سایر مدل‌ها ساده‌تر و ضخیم‌تر هستند. نمونه‌های متعددی از آن‌ها در آزمون‌های مختلف دیده شده است که هدف استفاده از کتان در آن‌ها، جلوگیری از دیده شدن محتویات داخلی آن‌هاست.

کاغذ پاکت نامه کتان نوعی خاص از کاغذ بافت‌دار است که به دلیل دارا بودن بافت در درون کاغذ سطح جالبی ایجاد کرده است. کاغذ کتان در چاپ کارت ویزیت، چاپ ست اداری، چاپ پاکت نامه، چاپ سربرگ استفاده می‌شود. کاغذ پاکت نامه کتان به دو نوع کاغذ کتان آلمان و کاغذ کتان امباس تقسیم می‌شود.

تفاوت این دو کاغذ در این است که در کاغذ کتان آلمان برجستگی‌های کاغذ درون بافت کاغذ قرار دارد و از هر دو سمت کاغذ قابل مشاهده است. اما کاغذ کتان امباس برجستگی‌های کاغذ فقط از یک سمت کاغذ دیده می‌شود در حقیقت کاغذ کتان امباس، کاغذ پاکت نامه تحریر می‌باشد. که توسط دستگاه امباس طرح برجسته زده شده است.

کاغذ پاکت نامه تحریر

یکی از مزایای کاغذ پاکت نامه تحریر، وزن پایین این نوع از کاغذ است که نسبت به دو مدل قبلی از ظرافت بیشتری برخوردار است. وزن این پاکت نامه‌‌ها در گرما 70، 80، 100 و 120 تولید می‌شود که نوع 120 گرمی آن ضخیم‌‌تر و برای مصارف خاص به کار می‌رود.

در تولید پاکت نامه کاغذ تحریر متداول‌ترین نوع کاغذ به شمار می‌رود و در عین سادگی همواره طرفداران خاص خود را حفظ کرده است.

 کاغذ تحریر که با نام کاغذ چاپ هم شناخته می‌شود انواع مختلفی دارد. کاغذ پاکت نامه اختصاصی تحریر از خمیر شیمیایی چوب پهن برگان و نیز سوزنی برگ‌ها استفاده می‌گردد. کاغذ تحریر قیمت ارزانی دارد که خرید آن را سهل می‌کند.

این کاغذ پرمصرف تشکیل شده از متریال های مختلف و با کیفیت می‌باشد. تولید این کاغذ در ایران نیز انجام می‌شود اما واردات آن هم قابل ذکر است که از کشورهای چین و مالزی و… انجام می‌گردد. این کاغذها در رنگ سفید و گاهی با طرح‌ها و نقش‌هایی تولید می‌شود.

ویژگی‌های کاغذ پاکت نامه تحریر

  • مقاومت و دوام بسیار بالای این کاغذ پاکت نامه ها از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شوند.
  • کاغذهای تحریر قابلیت بایگانی را دارند و می‌توان آن‌ها را برای مدت زیادی نگهداری کرد.
  • روشن بودن این کاغذها بسیار قابل توجه است.
  • موارد مصرف این کاغذها شامل: صنعت چاپ، ورقه‌های اداری و همچنین برای  چاپ انواع مجله‌ها، کتاب‌ها، یادداشت‌ها و سررسیدها، کاغذهای کپی که مورد استفاده برای دستگاه پرینتر هستند می‌باشد.
  • قابلیت نوشتن با خودکار به راحتی روی این کاغذها وجود دارد.

تولید و چاپ پاکت ، چاپ ست اداری ، چاپ جعبه ،  چاپ ساکت دستی تبلیغاتی ، ساک دستی آماده ، چاپ کاتالوگ ، چاپ سربرگ ، چاپ لیبل ، چاپ روبان ، چاپ اتیکت آویز ، چاپ مارک پارچه ای چاپ کاغذ بسته بندی ، چاپ ساک پارچه ای ، چاپ فولدر تبلیغاتی ، چاپ کارت ویزیت و کلیه ملزومات کاغذی و چاپی توسط مرکز تخصصی چاپ و بسته بندی چاپ انعکاس

مشاوره و سفارش: 33532729–021

09129562575 خطیبی

09121784130 رفیعی

نظرات شما