طراحی و چاپ پکیجینگ

چاپ پکیجینگ : این سوال در ذهن بسیاری از تولیدکنندگان شکل میگیرد که اهمیت پکیجینگ چیست؟ و چرا باید هزینه‌ای اضافی برای آن پرداخت کرد؟ بسته‌بندی یا پکیجینگ محصولات از اساسی‌ترین مراحل فروش تولیدات محسوب میشود. از زمانهای گذشته تا کنون تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاها از انواع مختلف پکیجینگ محصولات استفاده می‌کنند .

با گذشت زمان و تکنولوژی و ظهور فناوری‌ های نوین، روشهای جدید و خلاقانه‌ تری برای بسته بندی ایجاد شد. در واقع هدف اصلی از طراحی پکیجینگ محصولات ایجاد یک نمای بیرونی برای محصول است. طراحی اصولی پکیجینگ محصولات تاثیر زیادی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. عرضه تولیدات آن هم بدون قرار دادن در یک بسته‌ بندی مناسب و استاندارد، موجب دل‌ زدگی و عدم اعتماد مخاطب خواهد شد.

در راستای زیباتر شدن چاپ پکیجینگ یا بسته بندی محصولات شما چاپ انعکاس خدمات چاپی نظیر:

با بهترین کیفیت ارائه میدهد.برای اطلاعات بیشتر و دیدن نمونه های دیگر از موارد بالا به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

مراحل پکیجینگ محصولات

پکیجینگ محصولات شامل سه مرحله است.

مرحله‌ی اول، محصول بدون هیچ وابسته ای درون یک پک قرار داده می ‌شود که به آن بسته بندی مصرفی یا اولیه می‌گویند، که برای نگهداری و حفظ محصول از انواع آلودگی‌ها است.

در مرحله دوم بسته‌ی دیگری برای محصول تهیه می‌شود که معمولاً در حین خرید مشتری وجود دارد و باید هنگام استفاده مشتری باز شود. این نوع بسته بندی دارای اطلاعات کامل محصول است که بر روی آن نوشته یا حک می‌شود.

در مرحله‌ی نهایی پکیجینگ محصولات، محصول آماده شده با دو مرحله قبل را در بسته بندی های مخصوصی دسته بندی می‌کنند، که هدف از آن طبقه بندی، نگهداری و یا حمل و نقل مناسب محصول است.

دلیل مهم طراحی و چاپ پکیجینگ

پکیجینگ محصولات در درجه اول برای محافظت از محصولات مختلف هنگام بسته بندی، حمل و نقل، ذخیره سازی،  توزیع و در نهایت اطلاع رسانی و فروش استفاده می‌شود.

 رعایت بهداشت در بسته‌بندی و پکیجینگ محصول نقش مهمی دارد واجتناب نا پذیراست. مخاطب ناخودآگاه به سمت محصولی خواهد رفت که بهداشت و زیبایی در آن رعایت شده باشد؛ بنابراین محصول بسته‌ بندی شده را انتخاب می‌کند.

هدف از پکیجینگ چیست؟

بسته‌ بندی روشی برای تبلیغ محصول و جلب اعتماد مشتری است. بدون شک عرضه مستقیم تولیدات کار راحتی است و هزینه کمی هم دارد؛ اما پکیجینگ محصول بسیار مهم است. بنابراین بهتر است به مواردی که در ادامه آمده توجه کنید تا با اهداف تولید پکیجینگ و تاثیر آن بر کسب‌و‌کارتان آشنا شوید:

دیده شدن برند

 با قراردادن محصولات خود در پکیجینگ مناسب به بهتر دیده شدن محصول و برند خود کمک خواهید کرد. اگر تولید کننده هستید و محصولات خود را ساده بسته بندی می کنید، پیشنهاد میکنم روش بسته بندی خود را تغییر دهید تا ببینید چقدر می تواند روی فروش شما تاثیر گذار باشد. حتما در پکیجینگ تولیدات خود از ایده‌های خلاقانه و منحصر‌به ‌فرد استفاده کنید. همینطور به کاربردی بودن نوع بسته بندی خود نیز دقت کنید. مثلاً اگر محصول شما شال و روسری می‌باشد به جای استفاده از کیسه های مشمایی از ساکدستی مقوایی یا جعبه مقوایی با چاپ برند اختصاصی خودتان برای ارائه به مشتری استفاده کنید. با این روش ساده شما صاحب یک فضای تبلیغاتی مناسب می شوید و می توانید بیشتر از رقبای خود مورد توجه قرار بگیرید.

جذابیت محصول

بخش ویژه‌ای از بازاریابی محصول مربوط به بسته ‌بندی آن است. توجه به این ‌که  مدل بسته بندی چه تاثیراتی در فروش محصول دارد، موجب تلاش تولیدکنندگان برای جذاب ‌تر‌ساختن بسته‌ بندی‌ها خواهد شد. در واقع یک بسته‌بندی یا پکیجینگ جذاب محصول، محتوای درونی آن را نیز جذاب و ارزشمند خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده است که بسته‌بندی و پکیجینگ بر تصمیم خرید مخاطب تاثیر مستقیم دارد. پکیجینگ جذاب، افراد بیشتری را به یک محصول جذب می‌کند، در نتیجه  شاهد رونق کسب و کارتان خواهید بود.

ایجاد ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده

برقراری ارتباط یکی دیگر از اهداف پکیجینگ یا بسته بندی می باشد.  یک بسته‌بندی خوب اطلاعاتی از محصول و تولید کننده را در اختیار مشتری قرار می دهد. این مورد مهم در تصمیم او مبنی‌ بر خرید محصول تاثیرگذار خواهد بود. همچنین بعد از خرید و در صورت داشتن سوال یا پیشنهاد از طریق اطلاعات تماس روی بسته بندی می تواند با تولید کننده تماس بگیرد.

خلاقیت و اصالت

یکی از راه‌های ایجاد یک فضای انحصاری تبلیغاتی، اطمینان از کیفیت عالی و خلاقانه بودن بسته بندی است. یک پکیجینگ یا بسته‌بندی خلاقانه به مخاطب القا می‌کند که در تولید آن زمان، امکانات، هزینه و فکر زیادی صرف شده است؛ بنابراین در ذهن مخاطب به عنوان یک برند با اصالت ذخیره خواهید شد.

این نکته کمک می‌کند که در صنف کاری خود، خلاق و مبتکر شناخته شوید. حفظ اصالت و خلاقیت در پکیجینگ موجب پیشرفت شما خواهد شد.

نشان دادن سبک خاص خود به مخاطب از طریق طراحی و چاپ پکیجینگ

می توانید از در طراحی پکیجینگ خود سبک و استایل مخصوص به خود را به مخاطب نشان دهید. بسیاری از برندهای مطرح دنیا نیزاز این شیوه استفاده می کنند.پکیجینگ محصولات شما می‌توان سبک کاری شما را به مخاطب منتقل کند. در‌واقع به‌ کمک پکیجینگ قادر خواهید بود تا منحصر‌به ‌فرد ‌بودن خود را به رخ بکشید. 

برنگیختن احساسات

  در پکیجینگ محصولات برانگیختن احساسات تاثیری شگفت‌انگیز در معرفی محصول خواهد داشت. یک بسته‌بندی استاندارد و مناسب باید قابلیت یادآوری خاطرات یا حتی خاطره‌ سازی برای مخاطب را داشته باشد. برخی برندها ممکن است حس نوستالژی، شادی یا آرزو را در مخاطب زنده کنند که توسط یک پکیجینگ حرفه‌ای صورت خواهد گرفت.

پایداری و سازگاری چاپ و طراحی بسته بندی با محیط زیست

بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به مساله زیست محیطی در بسته‌ بندی‌ها دقت زیادی دارند.  پایداری در پکیجینگ گویای سازگاری آن با محیط زیست است. قابلیت استفاده مجدد و بازیافت موادی که در ساخت پکیجینگ استفاده می‌شود، بازیافت دوباره آن را میسر می‌کند.

امروزه مصرف‌کنندگان بر قابلیت بازیافت موادی که مورد استفاده قرار می‌دهند تاکید و توجه خاصی دارند. پایداری و قابلیت بازیافت پکیجینگ از مهم‌ترین مواردی است که توسط تولید کننگان حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. اصولا این نکات از طریق برچسب روی بسته‌بندی محصول قابل دسترسی است.

حفظ امنیت محصول

تامین امنیت محصول از دستکاری انسان یا هر نوع آلودگی یکی از مهم‌ترین دلایل پکیجینگ به‌حساب می‌آید. برای مثال اگر در زمینه تولید خشکبار فعالیت می کنید. باید از بسته بندی ای استفاده کنید که امکان نفوذ رطوبت به آن نباشد.

دلیل استانداردسازی پکیجینگ چیست؟

استاندارد سازی پکیجینگ یکی از مهم‌ترین اصولی است که در طراحی و ساخت آن باید مورد توجه قرار داده شود. علت تدوین این نوع استانداردها الزامی بودن رعایت آنها می‌باشد. ‌باید بدانیم هر استانداردی برای رسیدن به اهداف مشخصی که به نفع تولید کننده و مصرف کننده است، نوشته می‌شود.

استانداردهای پکیجینگ نیز اهداف خاصی را دنبال می‌کنند. هدف اصلی این استانداردها محافظت از کالا و حفظ ایمنی آن در برابر عوامل طبیعی و مصنوعی است. از جمله این عوامل میتوان به رطوبت، فشار، ضربه، حرارت، گردوغبارو آلودگی‌ها اشاره کرد.

بنابراین پکیجینگ کالا به شما کمک می‌کند که طول عمر محصول خود را بالا برده و کیفیت آن را حفظ کنید.

منظور از استاندارد پکیجینگ (بسته بندی) چیست؟

در واقع یکی از راه‌های استاندارد‌سازی پکیجینگ رعایت اندازه‌های مناسب آن بشمار می‌رود. یک پکیجینگ خوب و قابل قبول در ابعاد استاندارد و متناسب با محتویات درونش ساخته می‌شود.

رعایت اصول بسته‌بندی مواد گیاهی و غذایی نشانه‌ ای دیگر از استاندارد بودن آن پکیجینگ به‌حساب می‌آید؛  می‌دانید که حفظ سلامت مواد غذایی و خوراکی از اهمیت زیادی برخوردار است، بر‌این اساس استانداردسازی پکیجینگ این محصولات بسیار مهم است.

تعیین الزامات و نکات مهم در بسته‌ بندی محصولات و مدیریت زباله‌ های حاصل ‌شده از آن یکی از اصول مهم استاندارد‌سازی به‌حساب می‌آیند.

رعایت اصول مربوط به مقادیر اسمی محصول روی پکیجینگ یکی از این اصول به‌شمار می‌رود. در‌واقع یک پکیجینگ مناسب و استاندارد باید اطلاعاتی درباره محصول را با خود به‌همراه داشته باشد. رعایت این اصل به مخاطب کمک می‌کند تا بدون شک و شبهه محصول مد نظر خود را انتخاب کند.

رعایت قوانین زیست محیطی از مهم‌ترین اصولی است که در ساخت انواع پکیجینگ باید مورد توجه قرار گیرد. پکیجینگ‌هایی که براساس اصول زیست محیطی تولید می‌شوند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. رعایت این اصول نشان‌دهنده استاندارد بودن پکیجینگ است.

چاپ پکیجینگ

انواع چاپ پکیجینگ:

پکیجینگ چوبی

بسته‌بندی‌های چوبی اغلب برای حمل محصولات سنگین و پرحجم استفاده می‌شوندم. مانند یخچال، کولرگازی، بخاری و....  پالت‌های چوبی گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی جعبه‌ها به‌شمار می‌رود. پالت چوبی یک عایق مناسب و استاندارد به‌حساب می‌آید.

پکیجینگ فلزی و پلاستیک

 اغلب جهت پکیجینگ مواد مایع، از نوع فلزی آن‌ها استفاده می‌شود. کالاهایی مانند عرقی جان، مواد روغنی، و مواد شوینده و.... در این نوع پکیجینگ عرضه می‌شوند. از آن‌جا که فلز و پلاستیک با محیط زیست سازگار نیستند، بهتر است تا در استفاده از آن‌ها محدودیت بیشتری قائل شد.

بهتر است از پکیجینگ‌های پلاستیکی استفاده کنید. پکیجینگ پلاستیکی عمر و پایداری بالایی دارند و به‌راحتی قابل استفاده هستند.

 پکیجینگ مقوایی

این نوع بسته‌بندی کاغذی را جهت جابه‌جایی محصولات سبک و کم وزن‌تر مورد استفاده قرار می‌دهند. این نوع پکیجینگ اغلب در بسته‌بندی محصولاتی مانند پوشاک، مواد غذایی و مواد بهداشتی کاربرد دارد. تخصص مجموعه ی ما ساخت پاکت، جعبه و ساک دستی مقوایی نیز می باشد.

کلام آخر در مورد طراحی و چاپ پکیجینگ

 پکیجینگ محصول این قابلیت را دارد ، در صورتی که درست اجرا و طراحی شده باشد اعتبار شما را نزد مشتری بالا برده و تقویت کند،  چاپ انعکاس با بهره‌ گیری از ظرفیت‌های موجود در بازار در تلاش است تا با استفاده از طراحی های شیک وزیبا وسازگار با محیط زیست در این امر مهم به شما دوستان عزیز یاری برساند.